söndag 10 oktober 2010

Fredag (8:e oktober) Tredja dagen

På fredagen var det dags för lite praktiska tillämpningar och vi fick bygga våra egna samhällen.Katti sa ett ord, exempelvis samhälle och så skulle vi skriva ner fem ord som vi associerade med vad samhälle innebär. Vi samlade senare ihop allas ord och byggde ett s.k träd av detta och parade ihop olikheter och likheter på olika grenar som trädet kom att bestå av. Sedan var det dags att välja ut ett ord var från trädet och var och en fick bygga början av ett samhälle med hjälp av detta. Vi fick även koppla figurer till vårat samhälle, jag valde nalle puh och en smurf. Denna procedur upprepades en gång till så att vi fick två ord var i samhället. Senare skulle vi hitta gemensamma nämnare med varandras samhällen och göra större samhällen i smågrupper. Vi fick även prova något som kallades för flödesskrivning, som gick ut på att man skulle skriva ner tankar om figurerna och orden man hade i sitt samhälle. Tanken är att man ska skriva konstant i fem minuter utan att tänka igenom alltför mycket, utan bara skriva ner direkt vad som kom in i ens tankar. Det var spännande, eftersom det kunde i princip leda en in på vägar som man inte hade någon aning om var de skulle sluta. Det gick väldigt lätt att samarbeta i gruppen och det kändes som att vi kom fram till ett bra motto och bra samarbete. Det kändes som en rolig och bra uppgift att skapa kommunikation och samarbete med.
Jag upplever att efter dessa tre dagar så har förvirringen avtagit lite och det känns som att man mer och mer har något att ta på. Det är kul och en utmaning att inte veta vart allt ska leda och känns bra att vi gör ganska konkreta övningar.
Vi fick information om måndagens uppgift att samla ihop kartonger och dylikt som vi skulle slänga och ta med det till nästa lektion.
Nu har jag precis samlat ihop kartonger och en massa tomma pringles burkar och annat som är tänkt att slängas. Vi ska tydligen bygga en skulptur av något slag av allt skräp imon. Jag är spänd och förväntansfull inför morgondagens uppgift.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar