lördag 9 oktober 2010

Torsdag ( 7 oktober) andra dagen på Hdk

På torsdagen hade vi en föreläsning om sokratiska samtal som handlade om b.l.a hur man leder samtal i en grupp och hur man övar på att bli en bra samtalsledare. De sokratiska samtalen bygger på den antika filosofins mästare Sokrates. Under föreläsning tycker jag att det var intressant att man lärde sig hur man kritiskt kan granska olika frågor och även sätta dom i ett nytt perspektiv. Under föreläsningen höll föreläsaren upp något som liknade en badanka och frågade om den kan kallas konst? Frågan ställdes öppet och alla kunde lägga fram sina åsikter. Min första tanke till denna fråga var ankan bara kunde betraktas som konst i en konsthall i en utställning, annars skulle den bara vara en massproducerad produkt och inte något unikt. Detta kunde ju naturligtvis ifrågasättas eftersom ankan kan ju vara fin och räknas som konst även om den har massproducerats. Man kommer tillslut fram till frågan Vad är konst egentligen?, vem bestämmer egentligen vad som får kallas konst?. Enligt vad jag själv tycker så är detta väldigt subjektivt. Det är upp till var och en vad de tycker att konst representerar, eftersom alla uppfattar objekt på olika vis.
Senare på eftermiddagen fick vi prova på att vara samtalsledare till olika bilder som vi valde ut i mindre grupper och sedan samlades hela klassen för att diskutera var och en av gruppernas bilder. En i varje grupp fick också träna på att vara samtalsledare. Detta tyckte jag var väldigt intressant, eftersom bilderna tolkades på vitt skilda sätt av alla och vi insåg snabbt att man uppfattade en bild och dess handling på vitt skilda sätt.
Det som också blir väldigtt intressant i dessa samtal är att det inte finns några rätt eller fel utan snarare olika tolkningar och övertygelser. Jag märkte ofta i samtalsdiskussionerna att jag fick ompröva vad jag först hade tänkt, eftersom någon sa något som ändrade min åsikt och fick mig att ändra mig. När man som samtalsledare skulle skapa en diskussion om bilden man hade valt så var det bra att formulera en fråga som inte gav alltför självklara svar. Exempelvis: Vad hade du gjort om du öppnade en dörr och möttes av detta (bilden). Jag tyckte att detta var en riktigt rolig, intressant och lärorik dag och att man inser att allt inte är så självklart och att man i många fall måste vara beredd att kritiskt granska något, likväl att man kan vara beredd på att ompröva sina åsikter i vissa frågor.
Jag ser också hur detta kan vara användbart i min kommande lärarroll när det gäller att ställa bra frågor till eleverna man kommer att ha i framtiden och att kritiskt kunna granska saker bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar